En uppdaterad Företagsportal!
Publicerad den 21-03-23Varmt välkommen till en uppdaterad version av Företagsportalen!
I samband med att vi lanserat vårt nya biljettsystem så har vi uppdaterat Företagsportalen och våra företagsprodukter som möjliggör enklare och smidigare tjänsteresor samt ger ökad användarvänlighet för mobila enheter.
Ny produkt – tjänsteresor med reseappen
Vår nya reseapp är nu även tillgänglig för tjänsteresor. Det är verksamhetsadministratören eller organisationsadministratören som genom att registrera en app-användare i Företagsportalen ger behörighet till de anställda att få köpa biljetter i reseappen mot företagsfaktura.
I reseappen kan man köpa biljetter till/från och inom Kronobergs län, Kalmar-, Jönköpings- och Hallands län samt även Blekinge, Skåne och Danmark. Man får dessutom 10 % rabatt på alla biljetter! Läs mer om hur det fungerar här.
365-dagarsbiljett för anställda
Den uppskattade personalförmånen kommer att finnas kvar och ni beställer den precis som tidigare och kan erbjuda era anställda vår mest förmånliga biljett genom nettolöneavdrag. Det finns ett par ändringar som påverkar dig som beställningsansvarig samt den anställdes hantering av årsbiljetten och det kan du läsa mer om här.
Kommande produkt: Resekortet Företag flex
Framöver kommer vi också erbjuda tjänsteresor med resekort och då kommer ni kunna beställa vårt nya resekort Företag flex.
Resekortet kommer att fungera inom Kronobergs län samt till/från Kalmar-, Jönköpings- och Hallands län. Detta resekort kommer ni inte att behöva ladda i förväg utan ni anger en övre köpgräns för varje enskilt resekort.
Ny användarstruktur med två behörighetsnivåer
Om man har fler än ett användarkonton registrerat på Företagsportalen finns det två nivåer av behörigheter man måste arbeta utifrån.
1.Organisationsadministratören: kan registrera och godkänna verksamhetsadministratörer samt lägga upp resenärer* och ge dem behörighet till reseappen eller beställa samt hantera resekort. Organisationsadministratören kan även sätta en maxgräns för det belopp respektive anställd får köpa biljetter för. Organisationsadministratören får en övergripande översikt av hela företagets resor samt köp. Ett företag kan endast ha en organisationsadministratör.
2.Verksamhetsadministratör: kan lägga upp resenärer* och ge dem behörighet till reseappen eller beställa samt hantera resekort. Verksamhetsadministratören kan även sätta en maxgräns för det belopp respektive anställd får köpa biljetter för. Verksamhetsadministratören får en överblick över de resor och köp som ens registrerade resenärer har gjort. Ett företag kan ha flera verksamhetsadministratörer.
*Resenär: anställda som nyttjar Resekortet eller appen till sina tjänsteresor.
Bra att veta! Om man enbart har en användare i Företagsportalen utses denna per automatik till ”Organisationsadministratör” och får all behörighet. Man behöver då inte lägga någon vikt i dem två behörighetsnivåerna så länge företaget har ett användarkonto.
Reskassa – utnyttja kvarstående värde
Det resekort ni tidigare använt och laddat reskassa med kommer inte längre att fungera i vårt nya biljettsystem från och med den 30/4 2021. Om ni har pengar kvar på era resekort kan ni utnyttja kvarstående värde för köp av biljetter i nya biljettsystemet.
Vi har utvecklat en enkel tjänst för er som vi kallar ”Skapa tillgodo”. Det innebär att kvarstående värde i reskassan kommer att dras av på nästkommande fakturor tills dess att värdet är förbrukat. Om ni loggar in i Företagsportalen kommer ni under respektive resekort hitta den vita knappen ”Skapa tillgodo” och om ni klickar på den så kommer motsvarande belopp att dras av på kommande fakturor. Ni måste klicka på ”Skapa tillgodo-knappen” på alla registrerade resekort för att tillgodo ska skapas för respektive resekort.
Om ni har resekort som inte är registrerade på Företagsportalen så kan ni enkelt registrera dem genom att klicka på "Registrera resekort reskassa" i menyn till höger. Därefter kan ni skapa tillgodo för dem.
När ni sedan köper biljetter med de nya företagsprodukterna kommer ni att faktureras månadsvis i efterhand. Det är den nya fakturan som då krediteras med det tillgodo som ni skapat från reskassan.
Vill du veta mer eller har du några funderingar?
Kontakta Länstrafiken Kronobergs företagsrådgivning på foretag@lanstrafikenkron.se eller 0470-58 32 80.